sabato 2 maggio 2015

Cyrano de Bergerac - L'Autre Monde

(spoken word, plus music)


2 CD - MP3 192 Kbps - RAR 215 Mb


Uploaded - FileFactory



The text recorded here is based on the manuscript that was published in Paris in the twentieth century, rather than on the first edition of 1657, in which many of the expressions and ideas had been toned down. Alpha felt that music was essential to complement the text: indeed, music and language have much in common. The novel is combined with other works, instrumental pieces and composers, that were capable of conversing with Cyrano through their unusualness or drollery, their boldness or their melancholy.


Musical Selections Include:

Dufaut: Preludes & Sarabandes
Sainte Colombe: Les Couplets I-II & Sarabande
Playford: Lady Catherine Ogle & Kemp's Jig
Hotman: Bourrée I & II
Dubuisson: Sarabande, Preludes & Allemandes
Kapsperger: Colascione, Canario & Toccata Arpeggiata
Marais: 2 Musettes
Ortiz: Recercada Quarta
Manuscrit Vaudry de Saizenay: Prelude

Benjamin Lazar et l'ensemble la Rêveuse:
Florence Bolton (Dessus et basse de viole)
Benjamin Perrot (Théorbe, guitare et luth baroques)



-------------------------------------------------

DETAILS:

(La déclamation du roman est entrecoupée de pièces instrumentales.)

CD 1 - Première partie

1. Lune rousse / Sur le chemin de Paris / Discussion pointue
2. Le livre de Cardan / Les deux vieillards / François Dufaut (av.1604-av.1672) : Prélude
3. Boutades de fièvres chaudes / Un si beau voyage
4. Monsieur de Sainte-Colombe (?-av.1701) : Les Couplets *
5. Les fioles de rosée / Premier envol
6. Mystère / Les Sauvages / Gazouillement enroué
7. Les Soldats - Le Gouverneur - Conclusions coperniciennes
8. John Playford (1623-1686) : Lady Catherine Ogle, a new dance **
9. Entretien avec Monsieur de Montmagnie / Un beau paradoxe
10. Planètes et étoiles
11. Nouveau dessein de monter à la Lune / Mr de Sainte-Colombe : Les Couplets *
12. Saint-Jean / La machine / La culbute
13. Mœlle de bœuf et essence cordiale / La machine a disparu
14. La place de Québec / Le feu de la Saint-Jean / Second envol / John Playford : Kemp's Jig**
15. Entre terre et lune - Premiers pas
16. François Dufaut : Prélude ***
17. Première rencontre / Ville / À quatre pattes / La femelle du petit animal de la Reine
18. Chez le bateleur / Animal de foire / Nicolas Hotman (?-1663) : Bourrée ****
19. Le Démon de Socrate
20. Lémures, farfadets, nayades,… / Prélude de théorbe (improvisation)
21. Origine et nature du démon de Socrate
22. Nicolas Hotman (?-1663) : Bourrée ****
23. Les deux idiomes / Le langage des Grands
24. Jean Lacquemant dit Dubuisson (v.1622-1681) : Sarabande ****
25. Le langage du Peuple
26. Giovanni Girolamo Kapsperger (v.1580-1651) : Colascione ***
27. Enlèvement / Enchantement ? / Explication
28. Salle à manger / Nudité / Colère
29. Repas de fumées / Marin Marais (1656-1728) : Musette
30. Les lits du pays / Les chandelles de la Lune / Chatouillements / Sommeil
31. « La Belle en Deuil », sonnet de Tristan Lhermite (1601-1655) / Jean Lacquemant dit Dubuisson : Prélude

CD 2 - Deuxième partie

1. François Dufaut (av.1604-av.1672) : Sarabande
2. Départ de l’auberge / La monnaie du pays / Chez le Roy
3. La troupe de singes / L’Espagnol / Ordre royal / Raison du voyage de l’Espagnol
4. Diego Ortiz (v.1510-v.1570) : Recercada Quarta
5. Renommée des bêtes du Roi / Rudiments de langage lunaire / Les prêtres du pays / En cage / L’oiseleur de la reine / Les filles de la reine / Cloches et reliques
6. Une Jeune Fillette (Improvisation)
7. Les livres de la Lune
8. Anonyme (Manuscrit Vaudry de Saizenay, 2e moitié 17e s.) : Prélude
9. Procès / Harangue du procureur / Un avocat imprévu
10. Sentence royale / Dédit public
11. Jean Lacquemant dit Dubuisson : Allemande ****
12. Réapparition du Démon / Cheminée / Mise en garde
13. Nouveau repas de fumées / Mœurs alimentaires du vieux philosophe / Marin Marais : Musette
14. Apologie du chou
15. François Dufaut : Sarabande
16. Le jeune hôte / Le respect dû aux Jeunes / La longue et noire maison
17. Monsieur de Sainte-Colombe : Sarabande ****
18. Fin du repas / Au jardin / Discussion avec le jeune hôte au jardin / Immortalité & résurrection
19. Réponse du jeune hôte / La preuve par le Mahométan / Négation de D.
20. L’Éthiopien / Envol par la cheminée / L’Etna
21. Arrivée en Italie / Giovanni Girolamo Kapsperger : Canario
22. Tous les chiens du Royaume / Odeur de Lune / Remède / Embarquement / Souvenirs & réflexions
23. Giovanni Girolamo Kapsberger : Toccata Arpeggiata ***

Benjamin Lazar, déclamation baroque
Benjamin Perrot, théorbe, luth & guitare baroque
Florence Bolton, dessus & basse de viole

* Partie de seconde viole arrangée pour théorbe par Benjamin Perrot

** Harmonisé par Benjamin Perrot

*** Partie de basse de viole ajoutée par Florence Bolton

**** Partie de basse de viole ajoutée par Benjamin Perrot

mercoledì 29 aprile 2015

O Lusitano (Gerard Lesne & Circa 1500)

23 tracks - MP3 192 Kbps - RAR 113 Mb




It is salutory, in Columbus year, to have a musical memento in honour of the great maritime achievements and discoveries of the Portuguese while at the same time drawing a little explored corner of the repertory to a wider public. This is clearly the aim of Circa 1500's new release "0 Lusitano". The title refers in general terms to all matters Portuguese, but it also has a more direct resonance in the refrain of possibly the most interesting song on the recording, the anonymous Puestos estan frente a frente. This highly dramatic lament for King Sebastian, "El Lusitano", who was killed in battle against the Moroccan army in 1578, encapsulates the strengths of this disc: Gerard Lesne's clear, controlled but expressive singing--in this item in an appropriately declamatory vein—with a vital and varied accompaniment from Circa 1500 in a simple but effective piece which marks a precise moment in Portuguese history. Not all the other numbers on this recording have this degree of relevance to the intended theme, nor are they all quite so successfully rendered.

Only a very few songs with Portuguese texts survive; even an occasional piece, of great significance to the Portuguese, like Puesto.s es/an frenle a frente is in Castilian, the dominant language, courtly and cultural, for most of the period. So it is perfectly valid to include songs in Castilian by Portuguese composers, or those which would have been known in Portuguese court circles. As if to avoid too much Castilian-texted music, however, Circa 1500 perform many of these songs as purely instrumental versions. No doubt this also reflects the usual orientation of the ensemble, but I for one could easily have taken more from Lesne. Not that the instruments are not superbly played and often imaginatively used. Erin Headley's lirone accompaniment to Senhora del tnundo is a particularly fine example. At times, however, I find there is almost too much 'colour', the combinations of instruments chopping and changing to the extent that the element of 'scoring' achieves undue prominence. Funnily enough, this seems to be a reflection of the old-fashioned concern of early music groups to give every member their turn rather than putting the demands of the music first. Andrew Lawrence-King certainly gets his turn in the most extended (by about six minutes) piece of the recording, a lien/a for harp by Manuel Rodrigues Coetilo. Again, this is played extremely well on a richly resonant instrument (about which, sadly, no information is given in the accompanying booklet—has the sense of discovery of the early early music revival been lost already?), so it seems unfair to quibble. Perhaps the most important thing is that here many fine pieces are presented for the first time in high quality performances. J particularly relished hearing Alonso Mudarra's arrangement for voice and instrumental accompaniment of Pedro de Escobar's fourvoice motet Clamabat autem mulier, and I'm sure you will also find much to enjoy.   -- Gramophone [9/1992]


contents:


1 - La Folia
2 - Dos Estrellas La Siguen Machado
3 - Ja Nao Podeis Ser Contentes
4 - Perdi A Esperance
5 - Cuydados Meus Tao Cuidados
6 - Testao Minha Ventura
7 - Porque Me Nao Ves Joana
8 - Fant Fuenllana
9 - Clamabat Autem Mulier
10 - Pavan & Galliard D'Alexandra
11 - Secaronme Los Pesares
12 - Ninha Era La Infanta
13 - Vos Senora A Maltratarme
14 - Mis Ojos Tristes Ihorando
15 - Gran Plaser Siento Yo Ya
16 - Pasame Por Dios Barquero
17 - Tantum Ergo Sacramentum
18 - Tiento Para Arpa
19 - Senhora Del Mundo
20 - Nao Tragais Borzeguis Pretos
21 - Paso A Paso, Empenos Mios Machado
22 - Yo Sonhava Que Ma Ablava
23 - Puestos Estan Frente A Frente  


Gérard Lesne (Alto)

Ensemble Circa 1500
dir. Nancy Hadden


domenica 26 aprile 2015

Colors

10 tracks - MP3 192 Kbps - RAR 71 Mb




La Rencontre de ces quatre musiciens

Gérard Lesne, Bruno Angelini, Jean Philippe Viret, Ramon Lopez, quatre musiciens quadragénaires, lassés des carcans, célèbrent l'éclectisme pour faire valser les étiquettes. Du mépris au respect, de la défiance à l'attirance, de l'ignorance au partage, c'est presque un siècle qu'il aura fallu pour accepter de marier le talent des uns et des autres. Ici, ce n'est pas de jazz et de java qu'il est question, mais plutôt de mémoire et d'improvisation. Mémoire, cette mémoire commune qui nous rappelle qu'adolescents, on écoutait les mêmes musiques, à savoir tout et n'importe quoi. L'improvisation, cette liberté d'être et de jouer ce que l'on est aujourd'hui. Gérard Lesne aime Monteverdi, il aime également Pink Floyd, Massive Attack et Miles Davis; Bruno Angelini aime Miles Davis, il aime également Olivier Messiaen, Caetano Veloso et Steve Reich; Ramon Lopez aime Steve Reich, il aime également Camarón, Ali Akbar Khan et John Coltrane; Jean Philippe Viret aime John Coltrane, il aime également Tom Jobim, Debussy et... Monteverdi. Jean Philippe Viret.

Genèse du projet

À l'origine étaient les thèmes, inspirés évocateurs, puis s'imposèrent les couleurs, primaires, secondaires, chaudes ou froides, puis, comme une évidence, les tableaux ont prix leur place dans cette alchimie improbable, les mots mis ensemble, haikus d'aujourd'hui, sous forme de petits cadavres exquis sont devenus les compagnons inséparables des mélodies de Bruno et Jean-Philippe, merci à toi Ramon pour ta poésie rythmique. Gérard Lesne


contents:

 Grey
Green
Yellow
White
Brown
Orange
Purple
Red
Blue
Cream
 

Gérard Lesne, voix
Bruno Angelini, piano
Jean-Philippe Viret, contre-basse
Ramon Lopez, batterie, tabla, cajon et percussions